jankovicsmarcell2000_small.jpg/data/cms21580/jankovicsmarcell2000_small.jpg110110-jankovicsmarcell2000_small.jpg/data/64195/tn_jankovicsmarcell2000_small.jpg110110thumbnail: -Jankovics Marcell (1941) munkássága világszínvonalra emelte a magyar rajzfilmművészetet.
A Marczibányi Téri Művelődési Központban rendszeresen tartott művelődéstörténeti
előadásokat. Előadásaiban a legnehezebb témáról is közérthetően, szellemesen és
élvezetesen tud beszélni. Kerületünk lakója.
„Rajzfimrendező, művelődéstörténész, mesekönyv-illusztrátor, jelenleg NKA-elnök”.
Ekképp próbálta meghatározni önmagát egy nyilatkozatában a hatvanéves Jankovics
Marcell, aki mindemellett Kossuth-díjas és Érdemes művész. A nevéhez kötődnek
a Magyar népmesék népszerű sorozatai is, valamint számos rangos elismerése közül
például a Sziszifusz című filmjéért Oscar-díjra jelölték, a Küzdők Cannes-ban
Arany Pálmát kapott, a Fehérlófia Los Angelesben minden idők legjobb rajzfilmje
lett.
Eredetileg építész vagy régész akart lenni, ám az úgynevezett keresztény, úri
családból származó, volt pannonhalmi diákot nem vették fel az egyetemre. Dolgoznia
kellett, hogy eltartsa szüleit. Belekóstolt az életbe: volt paraszt, volt munkás,
mígnem a Pannónia Filmstúdióba került segédmunkásnak.
- Mindig szerencsés ember voltam. A Pannónia Rajzfilmstúdióba például egy igen
szigorú politikai rendszerben, egy segédmunkásként eltöltött évvel és két elutasított
egyetemi jelentkezéssel a hátam mögött vettek fel. A Pannóniában sem mások hátán
másztam fel, hanem állandóan nyitott fülekkel és szemekkel, kíváncsian figyelve
tettem a dolgom, egy kicsivel mindig többet annál, mint amennyit vártak tőlem,
és oda mentem, ahol a dolgok történtek - nyilatkozta egyszer lapunknak.
Sohasem tanult rajzolni, a rajzkészség nála genetikai adottság. Rengeteget kapott
Pannonhalmától; bár nem vallásos, az a közeg olyan nagy hatással volt rá, hogy
azóta is a keresztény kultúra körül forgolódik. Odahaza csak rajzfilmeken gondolkodott,
olvasta és gyűjtötte a régészeti, néprajzi, művelődéstörténeti és vallásos tárgyú
könyveket. Már fiatal rajzolóként elhatározta, hogy megpróbál többedmagával művészetet
csinálni a rajzfilmből.
- Ezt ideig-óráig sikerült is megvalósítani, aminek még ma is vannak nyomai -
csak ma már nem kíváncsiak rá az emberek. Megváltozott a moziközönség. A hatvanas
években mi még szétvertük a mozit, hogy bejuthassunk egy-egy filmre, mert a film
fontos dolog volt. Mára a televízió teljesen kihúzta a szőnyeget a film, a mozi
alól. Elkeserítő mostanság a televízióban látható mérhetetlen mennyiségű bűbáj-bóvlis,
giccses rajzfilm. Nem értem, hogy miért kell a gyerekvilágot megrontani azért,
mert csak az üzlet a fontos.
Legutóbbi, a Nap könyve című műve után tavaly jelent meg a Mély a múltnak kútja
című, legújabb művelődéstörténeti munkája. A hajdanán beígért Holdaskönyv megírására
jelenlegi munkái miatt még 2002-ig várni kell. A Pannónia Kft. igazgatása mellett
és a Nemzeti Kulturális Alapprogram elnökeként is folytatja alkotómunkáját. Mítosz,
mese, történelem együtteséből szövődik az Ének a csodaszarvasról, Jankovics Marcell
művészi látomása a magyar őstörténetről. A nyolcvan perces animációs film elkészítésére
millenniumi pályázaton nyert pénzből futja, elkészültének határideje 2001 augusztusa.
Közel sem ilyen ideális a helyzet a tizenkét éve készülő Az ember tragédiája körül,
melyre Jankovics Marcell csak nehézkesen, apránként tudja összeszedni a szükséges
összeget.
- Talán azért is próbáltam meg olyan magas fokra emelni a rajzfilm műfaját, hogy
elegem legyen belőle. De nem vagyok képes felülemelkedni azon, hogy vége a magyar
rajzfilmnek. Ezért is csinálom még mindig olyan elszántan az Ember tragédiáját.
Ha már megkaptam ezt a sanszot a Jóistentől, akkor az utolsó cseppig ki akarom
facsarni, ami benne van. A velem vetélkedő szakmai versenytársaim azt mondják,
hogy teljesen lejátszottam magam, kiöregedtem. De ez egyáltalán nem biztos. Ha
elég sokáig élek, lehet, hogy megint divatba jövök. Csak kitartás, erő és elszántság
kell hozzá.
(Veress Kata)
10012249709916042008102572343111
Jankovics Marcell
2008. október 25.
Jankovics Marcell (1941) munkássága világszínvonalra emelte a magyar rajzfilmművészetet.
A Marczibányi Téri Művelődési Központban rendszeresen tartott művelődéstörténeti
előadásokat. Előadásaiban a legnehezebb témáról is közérthetően, szellemesen és
élvezetesen tud beszélni. Kerületünk lakója.
„Rajzfimrendező, művelődéstörténész, mesekönyv-illusztrátor, jelenleg NKA-elnök”.
Ekképp próbálta meghatározni önmagát egy nyilatkozatában a hatvanéves Jankovics
Marcell, aki mindemellett Kossuth-díjas és Érdemes művész. A nevéhez kötődnek
a Magyar népmesék népszerű sorozatai is, valamint számos rangos elismerése közül
például a Sziszifusz című filmjéért Oscar-díjra jelölték, a Küzdők Cannes-ban
Arany Pálmát kapott, a Fehérlófia Los Angelesben minden idők legjobb rajzfilmje
lett.
Eredetileg építész vagy régész akart lenni, ám az úgynevezett keresztény, úri
családból származó, volt pannonhalmi diákot nem vették fel az egyetemre. Dolgoznia
kellett, hogy eltartsa szüleit. Belekóstolt az életbe: volt paraszt, volt munkás,
mígnem a Pannónia Filmstúdióba került segédmunkásnak.
- Mindig szerencsés ember voltam. A Pannónia Rajzfilmstúdióba például egy igen
szigorú politikai rendszerben, egy segédmunkásként eltöltött évvel és két elutasított
egyetemi jelentkezéssel a hátam mögött vettek fel. A Pannóniában sem mások hátán
másztam fel, hanem állandóan nyitott fülekkel és szemekkel, kíváncsian figyelve
tettem a dolgom, egy kicsivel mindig többet annál, mint amennyit vártak tőlem,
és oda mentem, ahol a dolgok történtek - nyilatkozta egyszer lapunknak.
Sohasem tanult rajzolni, a rajzkészség nála genetikai adottság. Rengeteget kapott
Pannonhalmától; bár nem vallásos, az a közeg olyan nagy hatással volt rá, hogy
azóta is a keresztény kultúra körül forgolódik. Odahaza csak rajzfilmeken gondolkodott,
olvasta és gyűjtötte a régészeti, néprajzi, művelődéstörténeti és vallásos tárgyú
könyveket. Már fiatal rajzolóként elhatározta, hogy megpróbál többedmagával művészetet
csinálni a rajzfilmből.
- Ezt ideig-óráig sikerült is megvalósítani, aminek még ma is vannak nyomai -
csak ma már nem kíváncsiak rá az emberek. Megváltozott a moziközönség. A hatvanas
években mi még szétvertük a mozit, hogy bejuthassunk egy-egy filmre, mert a film
fontos dolog volt. Mára a televízió teljesen kihúzta a szőnyeget a film, a mozi
alól. Elkeserítő mostanság a televízióban látható mérhetetlen mennyiségű bűbáj-bóvlis,
giccses rajzfilm. Nem értem, hogy miért kell a gyerekvilágot megrontani azért,
mert csak az üzlet a fontos.
Legutóbbi, a Nap könyve című műve után tavaly jelent meg a Mély a múltnak kútja
című, legújabb művelődéstörténeti munkája. A hajdanán beígért Holdaskönyv megírására
jelenlegi munkái miatt még 2002-ig várni kell. A Pannónia Kft. igazgatása mellett
és a Nemzeti Kulturális Alapprogram elnökeként is folytatja alkotómunkáját. Mítosz,
mese, történelem együtteséből szövődik az Ének a csodaszarvasról, Jankovics Marcell
művészi látomása a magyar őstörténetről. A nyolcvan perces animációs film elkészítésére
millenniumi pályázaton nyert pénzből futja, elkészültének határideje 2001 augusztusa.
Közel sem ilyen ideális a helyzet a tizenkét éve készülő Az ember tragédiája körül,
melyre Jankovics Marcell csak nehézkesen, apránként tudja összeszedni a szükséges
összeget.
- Talán azért is próbáltam meg olyan magas fokra emelni a rajzfilm műfaját, hogy
elegem legyen belőle. De nem vagyok képes felülemelkedni azon, hogy vége a magyar
rajzfilmnek. Ezért is csinálom még mindig olyan elszántan az Ember tragédiáját.
Ha már megkaptam ezt a sanszot a Jóistentől, akkor az utolsó cseppig ki akarom
facsarni, ami benne van. A velem vetélkedő szakmai versenytársaim azt mondják,
hogy teljesen lejátszottam magam, kiöregedtem. De ez egyáltalán nem biztos. Ha
elég sokáig élek, lehet, hogy megint divatba jövök. Csak kitartás, erő és elszántság
kell hozzá.
(Veress Kata)